En infrastruktur för informationshantering
Infrastrukturen för informationshantering och kommunikation i en verksamhet kan sägas omfatta tre nivåer:
- Hårdvara - datorer, nätverk och servrar, telefoner, telefonväxlar ...
- Mjukvara - kommunikationsprotokoll, operativsystem, applikationsprogram...
- Arbetsprocesser - systemutveckling, livscykelhantering, användarstöd, incidenthantering ...
Omfattningen och utformningen av informationsinfrastrukturen för en verksamhet beror på verksamhetens omfatttning och inriktning. För vissa storföretag och speciela verksamheter kan det vara motiverat och lönsamt att bygga upp en egen, skräddarsydd informationsarkitektur som omfattar alla tre nivåerna, för andra mindre verksamheter räcker det med att bygga systemet med färdiga komponenter direkt från hyllan.
För arbetsprocesserna finns det färdigutformade standarder. En sådan standard är ITIL som står för IT Infrastrucuture Library. I ITIL verktygslåda ingår en bred uppsättning erfarenheter och "bästa praxis" insamlade under många års praktisk IT-användning.