ICT i verksamhetsprocesserna
Nuförtiden formulerar man ofta företagens verksamheter i form av processer. Sådana processer kan till exempel vara:
- "Från idé till marknad";
- "Från beställning till leverans hos kund".
Dessa är exempel på övergripande, abstrakta processer. De kan i sin tur brytas ner i mindre och allt mer konkreta delprocesser tills man hamnar på "beställningsprocessen", "reservdelshanteringsprocessen", "faktureringsprocessen" och så vidare.
Processägaren ansvarar för att informationsflödet i en process analyseras och att behovet av information och kommunikation inom processen blir tillgodosett. Processägaren ställer krav på verksamhetens ICT-infrastruktur, krav som skall vara dokumenterade och som skall kunna följas upp och kontrolleras.
En likartad modell gäller även i traditionell verksamhet som ännu inte är processorienterad. Ansvarsförhållandena och överblickbarheten är då i allmänhet oklarare, varför det kan vara svårare att se om informationshanteringen motsvarar verksamhetens krav och förväntningar.