Ledningens ICT-ansvar
Vad har företags- eller verksamhetsledningen för ansvar när det gäller ICT-frågor?
Enligt den enda existerande standarden för ICT-styrning, den autraliensiska, kan ledningens ansvar sammanfattas i följande tre uppgifter:
-
Att kontinuerligt utvärdera användningen av ICT i verksamheten;
-
Att ta initiativ till och leda införandet av planer och handlingsprinciper;
-
Att följa upp och fortlöpande bevaka att etablerade principer och handlingsplaner följs.
Naturligtvis kan ledningen delegera uppgifterna, men det slutliga ansvaret ligger ändå alltid högst upp.
I sammanhanget är det viktigt att minnas att det inte bara är den egna verksamheten som ställer krav på informationshanteringen. Även omvärlden i form av myndigheter, kunder, leverantörer och människorna i det samhället runt omkring ställer krav. Det är ledningens ansvar att se till att verksamheten lever upp till dessa krav och förväntningar. även när det gäller informationshanteringen. Det behöver inte innebära ökade kostnader, efterlevnaden kan i stället ofta vändas till en tillgång.