ICT-styrning
ICT-styrning inbegriper alla de metoder, verktyg och processer som företagsledningen kan använda för att leda och kontrollera hur verksamheten utnyttjar den moderna informations- och kommunikationsteknologin.
ICT-styrning använder verktyg på alla nivåer i verksamheten:
-
På ledningsnivå handlar det om att analysera och se verksamhetens informationsbehov mot bakgrunden av stategiska och taktiska mål, och att sedan följa upp att detta informationsbehov blir tillfredsställt.
-
På verksamhetsnivån handlar det om att förankra informations- och kommunikationsanvändningen i företagets verksamhetsprocesser och att strömlinjeforma ICT så att den dagliga verksamheten underlättas och effektiviseras.
-
På ICT-nivå handlar det om att bygga upp och upprätthålla en informations-infrastruktur som omfattar såväl hårdvara och programvara som processer, och som hela tiden optimalt stöder den dagliga verksamheten.
För att nå detta behövs uppföljning och kontroll men också nytänkande och innovation i en lagom balans. Det finns verktyg och standarder för detta. Det finns också metoder för att bedömma var verksamhetens står i sin användning av ICT på en femgradig mognadsskala.